Ruta 3. La Meixa – Puig de Vilafranca – Barraca del Vi

DESCRIPCIÓ La ruta número 12, La Meixa – Puig de Vilafranca – Barraca del Vi, és una ruta de dificultat mitjana, d’uns 13 quilòmetres i circular al voltant de la Serra de la Costa, on podrem arribar al Puig de Vilafranca, un dels cims emblemàtics del municipi, situat a 452 metres sobre el nivell del mar. Té un desnivell acumulat de 260 metres i una durada d’unes de 3 hores 30 minuts. Cal tenir en compte el desnivell que trobarem, ja que el corriol d’accés al puig de Vilafranca és costerut i cal estar en bon estat físic per arribar-hi. Cal destacar que no trobarem cap font durant el recorregut.

ELEMENTS D’INTERÈS Cal destacar el conjunt de patrimoni rural que trobarem, com per exemple Cal Rotllat, La Costa, Masia de Freier, La Masieta, Mas Vilella, però també diverses construccions de pedra seca com la Barraca del Cosme, del Lluciet, del Jep, del Vi, o la Pallissa del Tot-Arreu i del Tendral.

FLORA I FAUNA Pel que fa a la vegetació destaca el bosc mediterrani de pi blanc (Pinus halepensis), acompanyat de matollar, arboç (Arbutus unedo), lligabosc mediterrani (Lonicera implexa), garric (Quercus coccifera), gatosa (Ulex parviflorus) i bruc boal (Bruc d’hivern), més concretament a la primera part de la ruta. Pel que fa als conreus trobarem vinya (Vitis vinifera), ametllers (Prunus dulcis), oliveres (Olea europaea) i garrofers (Ceratonia siliqua), especialment a la part final de la ruta a partir de la Masia de la Costa. La fauna a destacar és el conill (Oryctolagus cuniculus), la guineu (Vulpes vulpes) i el senglar (Sus scrofa), el mussol (Athene noctua), la merla (Turdus merula) o la garsa (Pica pica).

ITINERARI A SEGUIR

Ruta circular sortint de l’escola Ull de Vent de la Bisbal del Penedès en direcció al camí de Freier, una vegada trobem el cementiri, agafarem el camí de la costa de Cal Rotllat que trobarem a la nostra esquerra. Quan portem uns 20 minuts caminant, a la nostra esquerra trobarem la masia de Cal Rotllat. Més endavant, quan portem 25 minuts trobarem la barraca de pedra seca del Cosme i l’emblemàtic camí empedrat del Rotllat, si mirem a terra podrem observar les roderes dels antics carros marcades a les pedres i roques del camí.

Quan portem 36 minuts de caminada a l’esquerra del camí veurem la barraca de pedra seca del Lluciet. Més endavant el camí canvia de direcció i va paral•lel al Torrent de Mas Bartomeu, al minut 45 aproximadament a la dreta trobem la pallissa del Tot-Arreu, seguirem pel mateix camí fins a arribar al final del corriol on trobarem una fita a mà dreta que ens portarà per un costerut senderó fins a la plana de la costa. En aquest punt el camí es farà ample i més planer.

A la dreta quan portem 1 hora i 20 minuts dins del bosc trobarem la pallissa del Tendral en estat ruïnós. Seguirem per la plana vorejant la cinglera fins que a mà esquerra, veurem una fita i un senyal indicant el corriol que ens portarà al cim del Puig de Vilafranca, quan portem aproximadament 1 hora 30 minuts de ruta arribarem al cim.

Un cop arribats en aquest punt, podrem observar una bona panoràmica de la plana penedesenca, si mirem al nord, observarem el Montmell i el Puig Francàs, part de la muntanya de Montserrat, i les muntanyes de Prades més al sud. A més a més, si volem deixar constància que hem fet cim podem deixar una firma a la llibreta que trobarem als peus del pal de la bandera.

Per continuar la ruta, hem de desfer el corriol que ens retornarà a la pista principal que anteriorment hem deixat. Hem de seguir pel mateix camí que ens portarà al Fondo de la Costa on trobarem un gran dipòsit a la nostra esquerra. En aquest punt a mà dreta endinsada a la vegetació, trobarem la Barraca del Vi.

A mida que anem baixant pel fondo de la Costa entremig d’una important massa boscosa, podem observar la riquesa paisatgística, sobretot a última hora del dia, quan els animals surten del bosc a buscar menjar.

Quan portem 2 hores i 30 minuts trobarem la Masia i el camí de la Costa que ens portarà a un encreuament, on girarem 90 graus a la dreta direcció al torrent Mal, posteriorment arribarem al Camí de Freier que ens retornarà a la Bisbal, passant per la Masia de Freier quan portem 2 hores 45 minuts de caminada, La Masieta quan portem 2 hores i 50 minuts, i la Masia de Mas Vilella 5 minuts després. Una vegada arribem al cementiri de la Bisbal retrobarem el camí on hem passat inicialment, i en poc més de 15 minuts ja serem a la Bisbal.

Ruta 3. Plafó
Ruta 3. Portada
Ruta 3. Contraportada
Ruta 3. Mapa
Ruta 3. Perfil
Wikiloc
Ruta 3. Track

ELEMENTS D’INTERÈS

Puig de Vilafranca: és un puig de 452 metes situat entre la plana de la Costa i la Plana de Mas Bartomeu. El topònim de Puig de Vilafranca ja apareix al llibre de Capbreus de La Bisbal del Penedès i de l’Ortigós de l’any 1969. L’any 2010 el Centre Excursionista del Penedès va plantar al cim una Senyera i es va posar una placa commemorativa.

Barraca del Vi: aquesta barraca és molt particular a causa de la seva tipologia, està dividida en dos àmbits, amb els portals situats a les cares oposades i una arcada que uneix ambdós espais i la coberta de pedra està feta de volta de canó. Actualment la barraca està en runes. Durant la revolució de l’any 1936, en aquesta barraca hi va tenir lloc un dels fets més sagnants de la comarca, ja que hi van ser assassinades diverses persones que s’hi guardaven i que foren sebollides al fossar bisbalenc.

GLOSSARI
Barraca de Pedra Seca: corresponen a construccions realitzades amb pedra seca unida sense cap tipus d’argamassa, feien la funció de cobert d’estris i lloc de descans. L’utilitzaven els pagesos quan les feines del camp requerien estar-hi més temps i per protegir-se de les tempestes quan les finques eren lluny del nucli urbà. Si les dimensions ho permetien s’utilitzaven també com a lloc de descans pels animals de tir.

Camí empedrat: és un tipus de camí caracteritzat per la disposició de les pedres, de manera uniforme per tota la superfície de pas, amb l’objectiu d’evitar el deteriorament pel trànsit i sobretot per l’aigua.