Ruta 1. Tram bisbalenc del camí Ral

DESCRIPCIÓ
La ruta número 1, Tram bisbalenc del Camí Ral, és una ruta molt particular ja que no és circular. Comença a la urbanització del Papagai, a l’est del municipi i el traspassa d’est a oest fins arribar a la masia de Cal Cabellut. El punt més alt de la ruta el trobarem a l’ermita de Santa Cristina (364 metres), on podem observar una esplèndida panoràmica del terme municipal i rodalies. Els únics punts d’aigua de la ruta són dins del nucli de la Bisbal, en les diferents fonts del municipi. Part de la ruta coincideix amb el camí de Sant Jaume. Aquestes marques grogues ens poden servir d’ajuda per seguir el camí correcte, ja que coincideixen en bona part amb el camí ral.

PUNTS D’INTERÈS
Cal destacar el conjunt de masies que anirem trobant durant el recorregut, començant per Mas de les Gralles, La Font de Freier, Mas Vilella, Cal Ventura, Mas Llagostera, Ca l’Arbosset i Cal Cabellut. A més, trobarem elements com són el camí del Trencacàntirs, la creu de pedra, l’ermita de Santa Cristina, la Casa d’en Bernat Jofre i la cova dels nens xics.

FLORA I FAUNA

Pel que fa a la vegetació, és bastant variada on trobarem conreus de vinya (Vitis vinifera), ametllers (Prunus dulcis), oliveres (Olea europaea) i garrofers (Ceratonia siliqua) passarem per bosc mediterrani caracteritzat pel pi blanc (Pinus halepensis), acompanyat de matollar, arboç (Arbutus unedo), lligabosc Mediterrani (Lonicera implexa), garric (Quercus coccifera), estepa blanca (Cistus albidus), gatosa (Ulex parviflorus). La fauna representativa és el conill (Oryctolagus cuniculus), la guineu (Vulpes vulpes) i el senglar (Sus scrofa), la merla (Turdus merula) o la garsa (Pica pica).

ITINERARI A SEGUIR

Aquesta ruta consisteix en seguir d’est a oest el tram del Camí Ral que passa per la Bisbal. Començarem des del Carrer Bisbal de la urbanització Papagai en direcció a l’Ortigós. Quan trobem l’encreuament, que va de l’Ortigós cap a la Costa, continuarem recte. Si seguim uns metres el camí que trobem a l’esquerra, trobarem el Mas de les Gralles quan portem uns 10 minuts caminant. Una vegada haguem vist la masia, retornarem al camí que havíem deixat i seguirem fins a trobar, quan portem 20 minuts caminant, un petit corriol a la dreta que ens portarà al Torrent Mal i al camí dels Trencacàntirs. Aquest és possiblement el punt més confús de la ruta, així que cal anar alerta. Després de la baixada, seguim cap a l’esquerra i el camí passa per la llera del torrent i puja a la dreta, per un petit pujador, fins a un conreu que hem de resseguir per la vora, ja que es va endur el camí vell, i tornar a baixar, més endavant, a l’esquerra, cap una petita rassa per continuar, ara en un fort i curts ascens, cap el camí que trobarem a dalt. Aquest tram va ser arranjat el 2017 pels Senderistes Bisbalencs.

Passat aquest emblemàtic tram veurem a l’esquera la masia de la Font de Freier. Seguirem i anirem a parar al camí asfaltat de Freier, on tirarem cap a l’esquerra. Quan portem 35’ caminats trobarem Mas Vilella a la dreta. Més endavant deixarem el cementiri a l’esquerra fins arribar a la Bisbal. Seguirem pel Carrer Balmes, per decantar pel primer carrer a la dreta (carrer Àngel Guimerà), després esquerra (carrer Sant Sebastià), al final del qual hi ha una barana i un carreró empedrat que baixa i seguirem cap a la riera de La Bisbal. Un cop a la llera del torrent anem cap a la dreta i trobarem Cal Ventura i les cases del torrent quan portem 1 hora caminant.

Seguirem pel torrent que abandonarem pocs metres més endavant quan gira a la dreta. Nosaltres seguim rectes, per una pujada que passa per sota “la Timba” on hi ha instal•lat un rocòdrom. Passada aquesta instal•lació, a l’esquerra puja un caminet que ens porta al carrer Pare Junqué on tindrem una bona panoràmica d’aquest bonic racó del poble. Seguirem a la dreta pel carrer Mossèn Bundó i carrer General Romagosa fins el final, continuarem recte per un camí fins arribar a la carretera T-240 que agafem uns metres més endavant, quan portem 1 hora i 15 minuts trobarem la Creu de Pedra a l’esquerra.

Continuarem per la T-240 uns 200 metres més fins trobar un camí a l’esquerra en el qual entrarem  per a desviar-nos 20 passes més endavant pel corriol que trobarem a la dreta, on traspassarem el bosc del Feló, baixarem fins arribar al Fondo de Cal Sumoi. Més endavant enllaçarem amb la carretera T-240 fins arribar a Mas Llagostera quan portem 1 hora i 35 minuts.

En aquest punt agafarem el camí que passa per sota de la masia que ens portarà a la carretera C-51, que talla el camí i que haurem de creuar per sota i farem un tros de la carretera vella fins arribar a Ca l’Arbosset quan portem 1 hora i 50 minuts. Sota el mas, uns metres abans d’arribar-hi, agafarem a la dreta, l’antic camí, on es veuen roderes dels carros,

recuperat fa uns anys pels Senderistes Bisbalencs, el qual ens portarà a l’Ermita de Santa Cristina, on podrem observar, a més a més, la casa d’En Bernat Jofre i la Coveta dels nens xics al seu costat. Més avall de l’ermita, baixant per les escales, trobaríem una font que fa molts anys que s’ha estroncat, com la majoria de les del terme. Seguirem, cap a l’esquerra,  el carrer de Santa Cristina, sense asfaltar, fins arribar a l’encreuament, on agafarem el camí de la dreta que baixa, en pocs minuts a Cal Cabellut de Rodonyà on finalitzarem la ruta, quan portem 2h i 40 minuts aproximadament

Ruta 1. Cartell
Ruta 1. Tríptic Contra
Ruta 1. Tríptic contraportada

GLOSSARI

Mas fa referència al conjunt de casa, terres de conreu i boscos, en canvi, el concepte de masia fa referència a la casa sola. Camí Ral: és un camí públic, el més important abans de la construcció de les carreteres, utilitzat per a les comunicacions generals i de més trànsit. Era patrimoni de la corona (després, de l’estat) i construït a expenses seves. Posava en comunicació poblacions importants i, tot i que a les regions de muntanya hi ha camins de bast considerats camins rals , el prototip d’aquest camí s’ajustava al trànsit de vehicles.