Ruta 2. Cap a l’Esplai, Can Gordei i la Miralba pel camí de les Clotes

DESCRIPCIÓ
La ruta número 2, Cap a l’Esplai del Penedès, Can Gordei i la Miralba pel camí de les Clotes, és una ruta de dificultat baixa on realitzarem una volta circular pel vorejant el turó del Coster de la Torre. És una ruta fàcil i apta per tots els públics de 8,5 quilòmetres molt planera entre coreus, amb una durada aproximada de 2 hores 30 minuts. És una ruta ideal per conèixer el patrimoni rural del municipi, però també per anar del nucli urbà a les urbanitzacions de l’Esplai, Can Gordei i la Miralba per camins menys transitats. Aquesta ruta la podrem fer tant caminant com en bicicleta de muntanya ja que els camins son gairebé tots ciclables.

ELEMENTS D’INTERÈS
Cal destacar el conjunt d’elements que trobarem, sortint de la Capela de Fàtima de la Riba, les Clotes, Cal Figarola, Mas Llagostera, Cal Llac, l’Esplai, Can Gordei, La Miralba, Cal Xico i finalment la Masia de Gosc abans d’arribar de nou a la Bisbal. Però també el camí empedrat de les Clotes i els fòssils que trobem als seus voltants.

FLORA I FAUNA
Pel que fa la vegetació cal destacar la gran varietat de conreus que anirem trobant al llarg del camí, parades de vinya (Vitis vinifera), ametllers (Prunus dulcis), oliveres (Olea europaea) i garrofers (Ceratonia siliqua). A les torrenteres trobarem canyissars (Rumex hydrolapathum), esbarzers (Rubus ulmifolius), però també el pi blanc (Pinus halepensis), acompanyat de matollar, arboç (Arbutus unedo), lligabosc mediterrani (Lonicera implexa), garric (Quercus coccifera), estepa blanca (Cistus albidus), gatosa (Ulex parviflorus). La fauna més representativa és el conill (Oryctolagus cuniculus), la guineu (Vulpes vulpes) i el senglar (Sus scrofa),la merla (Turdus merula) o la garsa (Pica pica).

ITINERARI A SEGUIR

El punt de partida és la Capella de Fàtima a la Riba. Haurem d’agafar el carrer Santa Cristina per sortir del poble i traspassar la carretera T-240 direcció al camí de les Clotes. Una vegada passem la carretera, al cap de 5 minuts, a la dreta trobarem un camí empedrat en molt bon estat de conservació.

Nosaltres continuarem recte entre conreus de vinya fins a trobar una bifurcació, on agafarem el camí de la dreta que ens portarà entre conreus de vinya, més endavant si prenem atenció trobarem fòssils als marges del camí. Quan aquest camí s’acabi agafarem el segon camí a l’esquerra, on anirem perdent altitud fins al cap de 5 minuts girar a la dreta per tal d’arribar al Torrent de Mas Tarragó o d’En Gambau, l’haurem de traspassar quan portem uns 30 minuts de caminada.

Al cap de 5 minuts trobarem la masia de Cal Figarola a la dreta del camí. Continuarem recte fins arribar a la carretera T-240, on tirarem a l’esquerra durant 5 minuts fins arribar a la masia de Mas Llagostera que la trobarem a la nostra dreta. Tan bon punt siguem a Mas Llagostera agafarem el camí Ral que passa per sota la masia direcció Santa Cristina. Quan trobem el pont de la nova carretera C-51 el passarem per sota i anirem a parar a l’antiga carretera, la seguirem durant uns 15 minuts, haurem d’agafar el segon camí que trobem a la dreta, abans de l’encreuament per agafar la carretera de l’Espai.

Una vegada agafem el camí de la dreta, aquest ens portarà fins a la masia de Cal Llac, quan portem 1 hora i 15 minuts caminats. Una vegada deixem Cal Llac anirem a parar a l’Avinguda de l’Esplai que ens portarà al local social d’aquesta urbanització bisbalenca, on podrem fer un refrigeri al bar.

A continuació agafarem durant uns metres la carretera TV-2045 fins que a la dreta trobem el carrer Vayreda, on trobarem el Torrent de la Seguera el qual seguirem pel corriol de l’esquerra fins arribar al pont de la Seguera quan portem 1 hora i 50 minuts, a la nostra dreta trobarem la urbanització de Can Gordei. Passat el pont a la dreta, trobarem el Torrent de la Llàntia que ens portarà al camí de Gosc.

Quan portem 2 hores 15 minuts a l’esquerra trobarem Cal Xico, al cap de 5 minuts trobarem la Masia de Gosc, on continuarem pel camí asfaltat fins a trobar l’encreuament a la dreta, el qual ens portarà a la urbanització de la Miralba. Per tornar a la Bisbal haurem de desfer el camí fins la Masia de Gosc, i seguir recte pel camí asfaltat fins arribar a la riera de la Bisbal i posteriorment a l’Institut Coster de la Torre. Seguirem recte fins arribar al nucli urbà de la Bisbal quan portarem unes 2 hores i 30 minuts.

Ruta 2. Plafó
Ruta 2. Portada
Ruta 2. Contraportada
Ruta 2. Perfil
Ruta 2. Plànol

ELEMENTS D’INTERÈS

Capella de Fàtima: a l’any 1951 a La Bisbal del Penedès es va produir la “visita” de la imatge de la Mare de Déu de Fàtima. La Capella va ser construïda a l’any 1957 gràcies a la voluntat dels bisbalencs.

Marges amb fòssils: trobem restes petrificades de mol•luscs d’eres remotes. A la Bisbal trobem diverses zones de fòssils. En aquesta ruta podrem veure ostres, cargols i petxines.

Torrent de Mas Tarragó o d’En Gambau: neix a Mas Tarragó i desemboca al torrent de la Llàntia, està sec durant tot l’any exceptuant els episodis de pluja.

Cal Figarola: masia formada per tres cossos d’edificació. Cal destacar el rellotge de sol a la façana de la casa del mig, la qual està sense teulada i en estat ruïnós.

Mas Llagostera: data del segle XVII, de les més grans de la Bisbal, destaca el cos central més elevat i els laterals més baixos. Ha estat restaurada seguint criteris històrics i ambientals. Actualment és una casa rural sostenible.

Cal Llac: masia formada per un cos central i principal d’edificació i voltada de coberts i annexos. Destaca l’era del darrera de la masia. Antigament coneguda com masia dels Capellans perquè pertanyia a la comunitat de capellans de l’Arboç.

Pont de la Seguera: està situat a Can Gordei, per sobre hi passa l’antiga carretera C-51. En episodis de pluja hi passa l’aigua provinent del torrent de la Seguera i del Barranc del Quadrell.

Cal Xico: és una petita masia, més aviat pallissa d’una sola peça que feia les funcions d’estança, cuina, estable i cambra.

Masia de Gosc: és una masia molt antiga, del segle XV o XVI. Situada al peu del camí ral que comunicava el Penedès cap a l’Alt Camp i la Conca de Barberà, era coneguda antigament com l’Hostal del Taronger. La seva estructura és d’estil gòtic, ha estat restaurada.